Genomförda aktiviteter

Samos 2008

Jag Kicki & Julia smög iväg till Samos en vecka september för att förlänga sommaren och för lite rekreation. Vi badade mycket då temperaturen trots den sena tiden på året fortfarande låg en bit över 30 grader. Jag lyckades faktiskt till och med att bränna mig lite på smalbenen men det kanske beror på att sommaren i Sverige inte hade skämt bort oss med sol...? Vi hyrde bil i ett par dagar och tuffade runt ön. Vi shoppade, besökte vintillverkare, klapperstensstränder och letade efter Pythagoras grotta och hade det alldeles underbart. Byn, Votsalakia, ligger på den syd-västra delen av ön och är nog den lugnaste man kan välja på Samos. Helt i vår smak!

Zakynthos 2009

Ett gött gäng bokade in en vecka på Zakynthos i september för att uppleva naturen, havet och givetvis Caretta Caretta, eller den falska karettsköldpaddan i sin favoritmiljö. Stranden nedanför byn Kalamaki är en av favoritstränderna för dessa vackra djur. Vi vandrade fram och tillbaka på stranden vid soluppgången varje morgon men vi hittade bara spår som avslöjade nattens aktiviteter med massor av små, små fotspår från sköldpaddsungarna labbar som snirklade sig ner till vattnet. Vi hyrde skotrar och tuffade runt på ön och stannade bland annat till i Tsilivi, Zakynthos stad och Laganas för shopping och förfriskningar. Vi bokade även en båttur runt ön för att få se "de blå grottorna" på öns norra udde och givetvis den från vykort så kända "shipwreck beach", en liten slice av paradiset där ett skeppsvrak spolats upp på den underbara kritvita stranden omringad av lodräta klippväggar och azurblått vatten. Mycket vackert!

Zakynthos 2010

Vi bestämde oss att åka tillbaka till Zakynthos och byn Kalamaki, fast beslutade att få se sköldpaddor. Den här gången fick vi vårt lystmäte mättat! Vi såg sköldpaddsbebisar nästan varje dag. Ibland var det många och ibland någon enstaka men varje gång fylldes man av en nästan överväldigande vördnad över att få bevittna något så fantastiskt. Magnefikt!! På programmet hamnade också en båttur till "turtle island", en skyddad ö där mängder av sköldpaddsbon fanns att beskåda. Båten tuffade vidare i ett försök att finna vuxna sköldisar och även om dom lyckades så var mötet så kort att inte alla på båten ens hann registrera att det faktiskt var en skölpadda som simmade runt där i vattnet.

Gotland & Öland 2010

Vi snickrade ihop en motorcykeltur där vi under en vecka tillryggalade följande sträcka. Lilla Edet till Oskarshamn, där vi övernattade på Gunnarsö semesterby. Därefter färjade vi över till Visby och vi slog tillfälligt ner våra bopålar på Nordrestrands camping som ligger strax utanför Visbys ringmur. Vi promenerade in till Visby varje morgon och varje kväll. Morgonen var det färsk frukost som gällde men på kvällarna var det för att titta på folk, äta mat och svalka våra strupar. Vädret visade sig från sin absolut bästa sida under hela veckan, så ska vi klaga på något så får det bli att det stundtals var lite för varmt. Dagarna spenderades på motorcyklarna då vi tuffade runt och bara njöt av de dramatiska scenerierna som bara bjuds på Gotland. en dag åkte nedför västkusten och "i mitten". Nästa dag bar det av norrut, förbi Lummelunda, "jungfrun" och ut på Fårö, där vi fann ett underbart fikaställe där vi pausade inna vi åkte och tittade på raukarna. En annan tur gick utmed ostkusten. Vi är alla överrens om att vi nog inte riktigt är färdiga med denna storslagna ö utan att vi måste tillbaka någon gång i framtiden. Turen gick sedan vidare från Visby och Gotland till Grankullavik på Ölands norra udde. Vi körde nedför västkusten till Eriksöres camping strax söder om Ölandsbron där vi avnöt mat och dryck på campingens restaurang innan vi hoppade i säng. Ölands södra udde rundades och efter ett kort stopp vid långe Jan som håller koll där längst nere på udden, så fortsatte vi uppför ostkusten. Vi stannade till för välbehövlig fika på "blå porten" och därefter tuffade vi tillbaka till stugan. Nästkommande dag spenderades på centrala Öland och vi badade vid en ljuvlig sandstrand på ostsidan. Sedemera var semestern slut och vi körde över den imponerande Ölandsbron och tog sikte på Lilla Edet igen. Fikastopp hos systrarna Skoglunds lantcafé i Öhr. Fruktansvärt mysigt ställe! Så, efter cirka 160 mil och en underbar vecka var vi alltså hemma i vardagen igen. Nu tar vi sikte på nästa tur! =)

Skottland 2011

Måndagen den 1 augusti åkte vi ner till flygplatsen och checkade in på flyget till Edinburgh. Efter ankomsten letade vi upp biluthyrningsfirman och fick ut vår hyrbil, en alldeles ny Vauxhall Astra. (Opel) Spännande, allt var på fel sida, ratten, växelspaken, "kartläsaren", trafiken... Jag hade läst och hört att rondeller var det svåraste att tackla som nybörjare i den Brittiska trafiken och vid avfärden från flygplatsen kastades vi in i den ena rondellen efter den andra så jag var snart varm i kläderna! Självklart hamnade vi ju mitt i rusningstrafiken, annars hade det ju inte varit så kul... =)

Vi kom i alla fall upp på motorvägen mot Stirlingområdet och vi kände att vi var på väg. Landskapet och husen byttes mot typisk landsbygdsstil, med små fina stenhus, får och kor. Vi tuffade förbi Alloa, Falkirk och Bridge of Allan upp mot Loch Earnhead där vårat första boende var bokat på Mansewood guesthouse. Mr Alan Clark tog emot i dörren och önskade oss hjärtligt välkomna till Skottland. Mysigt liten by men med ganska lite att erbjuda. Vi fick i oss  i alla fall lite mat, ett par pints och "a wee dram" innan det var dags att knoppa in. Äntligen var vi här!

Efter frukost tackade vi paret Clark för gästfriheten och körde vidare mot Fort Augustus, som ligger i sydspetsen av Loch Ness. På vägen tittade vi in på Dalwhinnie för att provsmaka godiset i deras flaskor. Fort Augustus är en fantastiskt vacker by med slussar som förbinder the Caledonian canal med Loch Ness. Butiker och pubar avlöste varandra runt om i byn och är ni där så rekommenderar jag en promenad runt det magnifika klostret!

Morgonen efter var tanken att vi skulle köra utmed Loch Ness upp till Inverness och sedan svänga västerut. Vi hade dock fått ett tips om att det pågick highland games i Portree på Isle of Skye, så vi gjorde en ko-vändning och körde västerut direkt. Efter ett nästan nödvändigt stopp vid Eilean Donan castle äntrade vi så Portree runt 12-tiden och startade med lunch på öns bageri. Mumsigt!

Vi begav oss till platsen för spelen och avnjöt dansuppvisning, säckpipor, slägg & kulstötning, löptävlingar och en pampig parad. Efter detta skådespel var det dags att åka mot Plockton där vi skulle bo hos den underbara Mrs Lynn Bruce på Seabank B&B i 2 dagar. Plockton är en otroligt rar by med hög mysfaktor och ett påtagligt lugn. Vackra trädgårdar och små bygator. Klimatet är skönt då golfströmmen kryper förbi tätt utmed kusten och det växer till och med palmer i och runt byn.

Efter 2 dagar i Plockton med omnejd samt besök på ett litet Gaeliskt destilleri på Isle of Skye satte vi oss i bilen och åkte ner till Oban. Boendet hos Mrs Julie Grove på Briarbank guesthouse gick inte av för hackor! Vackra rum och underbar utsikt! Restaurangen Cuan mor, som, av en händelse, ligger vägg i vägg med Obandestilleriet visste vad dom gjorde med maten! Efterrätten "a little box of chocolat" var något av det godaste vi smakat! Riktigt bra mat, trevlig personal och humana priser! Rekommenderas varmt. Givetvis förärade vi också Obandestilleriet med ett besök! Enligt herren i receptionen var vi tvungna att gå en rundtur för att få delta i en provning, men damerna kopplade på charmen, så till den milda grad att plötsligt stod vi och drack en "dram" utan att varken behöva vandra runt eller betala...!

Morgonen efter körde vi ner till Kennacraig och bordade färjan Finlaggan, som gick till Isle of Islay. Ön ses väl lite som ett Mekka för whiskyälskare. Vi körde av färjan och styrde kosan rakt mot Bowmore och Bowmore distillary. Hög mysfaktor även här. Efter en liten "dram" körde vi till Port Ellen där vårt hem för de närmaste dagarna, the Oystercatcher B&B, låg. Morgonen började med en tur till Laphroaig, där vi mutade in en kvadrattum mark och givetvis smakade på varan som utvinns ur torven på sydostkusten. Färden gick sedan vidare till Ardbeg och sedan också till Lagavulin som tyvärr var stängt för dagen. Vi slängde oss vidare över ön och bort till Bruichladdich (som också var stängt) och därefter åter till Bowmore för en rundvandring på destilleriet och en efterförljande provsmakning. Lunch i byn blev ett måste, i alla fall för mig, som var chaufför, och sedan ett besök i den runda kyrkan i Bowmore. Den sägs vara rund för att djävulen inte skall kunna gömma sig i något hörn!? Nuvarande präst guidade och berättade anekdoter om kyrkan.

Kvällsmaten intogs i Port Ellen och vi var hyfsat tidigt i säng p.g.a. en tidig start morgonen efter, vi har ju en färja att passa. Färjan tog oss åter till fastlandet. Dock kom vi efter diskussioner fram till att fastlandet i det här fallet också är en ö...

Nåväl, vi landsteg i alla fall i Kennacraig och vi körde på småvägarna genom vansinnigt vacker natur mot Balloch, som ligger vi Loch Lomonds södra strand. Vi gjorde ett stopp för lunch och bensträckning i Inveraray.

Långa promenader, någon pint och en dram samt middag på kvällen i Balloch gjorde nattsömnen enkel att möte!

Efter frukost körde vi via Glengoynes destillerier till Edinburgh där shopping, afternoon tea på det minst sagt fabulösa Caledonian hilton hotel och insupande av kulturen i denna vackra stad stod på agendan. Dock rekommenderar jag ingen att köra bil där!! =) Nåja, det var spännande i alla fall! Tillbaka mot Linlitgove och nattens härbärge som bokats på Bankhead farmhouse. Låg otroligt vackert på landsbygden utanför Edinburgh med bara tjugo minuters bilfärd till flygplatsen. Otroliga rum med badkar på lejontassar, vacker utsikt och riktigt sköna sängar.

Så steg vi då upp klockan tio i fyra denna sista morgonen i Skottland och under färden till flygplatsen bestämde vi att vi ska åka tillbaka, eventuellt redan om två år, och göra trafiken osäker igen.

Summa sumarum:

En av de trevligaste semestrar jag varit med om! Vacker natur, ofantligt mycket kulturarv att se, vansinnigt trevliga människor och givetvis då, riktigt god whisky! Varje dag! Stort tack till medresenärerna, ni é helt underbara!!

Destillerier vi besökte:

Dalwhinnie, Oban, Gaelic whisky på Isle of skye, Bowmore, Laphroaig, Ardbeg, Glengoyne. Bruichladdich och Lagavulin var tyvärr stängda! Islay ales var till våran besvikelse också stängt då vi var där... Plockton brewery, ett microbryggeri vi "bodde" grannar med i Plockton var så litet att vi bara tittade in genom dörren och såg "hela härligheten". God ale gjorde dom dock!

///Jocke

Ungern 2012

Vinprovarresa september 2012

Vi beslutade oss för att ge bussresarrangören Gabor charter en chans! Gabor, som är född i Ungern, ger absolut 100% till sina resenärer! Vi imponerades av hans kunskaper för länder och städer vi passerade, vinkunskaper och i allmänhet allt som ingick i resans pris. Vi har väl blivit lite charterskadade under åren!?

Vi lämnade Göteborg klockan 7, med Gabors löfte att vi inte skulle behöva vänta längre än till Varberg innan bussbaren öppnade. Han ljög inte! Färden gick genom Sverige, Danmark och på färjan mellan Gedser (Danmark) och Rostock (Tyskland) passade vi på att äta lunch! Efter ett snabbt stopp på en bordershop, där vi för övrigt inhandlade veckans "magmedicin", stävade vi vidare mot hetell Belmondo, cirka 16 mil söder om Berlin. Där väntade en middag och en skön säng! Upp å hoppa! Efter frukost körde vi mot den Tjeckiska gränsen. Vi åkte genom Prag, där Gabor berättade om stadens historia medans vi passerade de olika stadsdelarna. Slovakiens norra gräns, huvudstad och södra gräns passerades i ett nafs och innan vi visste ordet av var vi då framme i Ungern! Vi passerade Budapest och svängde av västerut. Målet vi hade i sikte var Balatonsjön och vindistrikten som ligger runt den. Vi bodde på ett gammalt fint slott som var konveterat till ett wellnessboende. Härifrån hade vi hela Balatonområdet inom räckhåll och dagarna fylldes med vinprovningar, promenader, god mat och vackra vyer! Nästa stopp på resan var Budapest. Vilken vacker stad!! Den lummiga, otroligt kuperade Buda-sidan kontrasterade skarpt mot den modernare och platta Pest-sidan, delade av den mäktiga Donaufloden. Båtturen på Donau i ett kvällsbelyst Budapest var sagolikt! Budapest är enligt uppgift framröstad som Europas vackrast belysta huvudstad! Fantastisk puls i denna stad och mitt i det finner man en gigantisk "saluhall" där man definitivt inte var ensam... Saknade vi något så var det ytterligare en dag för att botanisera i Budapest. Resan hem gick på samma sätt som ner och det gav oss gott om tid att smälta alla nya intryck vi fått på vår resa!

Sätter Gabor ihop ett bra program med lite mer röda viner, så återvänder vi eventuellt 2013.

///Jocke

Skottland 2013

Whiskyprovarresa

Ja, så återvände vi då, efter 2 år! Skruvat lite på dagarna så att vi fick flera vardagar på Islay och längsta resdagen hamnade på söndagen... Vi hann med att prova inte mindre än 84 sorter! =)

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.